dag 14 Jasper en Omgeving
13 september 2009 - Jasper, Canada
Zondag 13 september, weer bijtijds opgestaan (half acht) maar wel rustig aan kunnen doen omdat we vandaag een dagje in Jasper en omgeving blijven. Het was kou geweest vannacht, en had niet zo goed geslapen, vannacht gaat er maar een deken bij.
Na de koffie/Thee en het brood besluiten we vandaag naar een aantal meren te gaan die hier in de omgeving liggen. Het is nog erg fris, zo'n graad of 5, maar aan de lucht te zien wordt het weer een stralende dag. En heel langzaam warmt het op.
Als eerste rijden we naar Lake Edith en Lake Annette (deze kunnen we natuurlijk niet overslaan) zo'n 15 minuten bij onze lodge vandaan. Heerlijk even rond gelopen en genoten van het vroege ochtend zonnetje. Rond 10 uur rijden we door naar Maligne Lake zo'n 65 km voorbij Jasper. Jasper ligt in een natuurpark waar ook wat meer wild vrij rondloopt, waardoor wij maar 60 km per uur mogen rijden. Deze route duurt dus iets langer dan over de andere high-way's. We houden aandachtig de weg en de berm in de gaten maar helaas ook vandaag spotten we geen wild langs de weg. Iets wat we natuurlijk nog wel graag deze vakantie zouden doen. Maar we hebben nog een paar dagen.
Maligne Lake is een enorm meer met de bergen samson, unwin en charlton (allemaal minimaal zo'n 3000 meter hoog) op de achtergrond. Dit is wel gelijk toeristisch en ze komen hier met bussen tegelijk naar toe. Maar dat kan voor ons de pret niet drukken, we zitten lekker in de zon en genieten van het uitzicht. Maken natuurlijk de nodige foto's en rijden rond 12 uur langzaam weer terug naar Jasper. Bij Medicine Lake eten we onze lunch, het uitzicht is zo mooi dat het broodje gelijk lekkerder smaakt en rond 2 uur zijn, we weer in Jasper en halen gelijk brood voor morgen.
Iets voorbij Jasper ligt een gondelbaan die je naar de top van Whistlers (2250 meter) brengt. Binnen een paar minuten sta je boven op een enorme berg en heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Hier voel je je ineens weer heel erg klein. Door het heldere weer hebben we kilometers zicht. dat Blijft echt genieten, het helaas niet vast te leggen voor jullie!! Hier komen nog een Mantled Ground Squirrel (heel klein eekhoorntje) tegen en schiet Petra hier bijna een kaartje mee vol. Het beestje was ook helemaal niet schuchter en waarschijnlijk al behoorlijk aan mensen gewend. Rond vieren gaan we weer met de gondel naar beneden en pakken daar de auto voor de laatste 10 minuten tot aan onze lodge. We eten hier in het restaurant vanavond dus we hoeven lekker niet meer van het park af. En kunnen Jasper, wat heel erg toeristisch is, achter ons laten.
Morgen rijden we de mooiste route van de reis (althans dat zeggen ze), de Icefields Parkway. Zo´n 300 km naar Canmore waar we minimaal 4 uur over zullen doen. Dus weer vroeg uit de veren. Maar dat is nu al standaard.
Ps marwil, ik ben hard op zoek voor je maar nog niet gevonden, ik blijf zoeken. Grappig dat jullie het zelfde met de camera`s hadden als Petra en ik!!

Groet,
Leon
Mooie foto's trouwens wij gaan morgen waarschijnlijk het zelfde rondje maken.
Beiden nog veel plezier!
m.